Relationel kompetence, niveau 1

Viden

  • Har viden om TR-rollen som værende rammesættende for relationen.
  • Har viden om basal etik - herunder hvilke værdier TR arbejder ud fra.
  • Har kendskab til magtasymmetri i relationer både i forhold til kolleger, ledelse og andre samarbejdspartnere.
  • Har viden om det gode samarbejde med kollegaer, leder og Danske Fysioterapeuter.

Færdigheder

  • Kan tydeligt afstemme forventninger med kollegaer og ledelse.

Kompetencer

  • Opsøger kontakt og sparring med lokale TR-netværk, regionsformænd og andre konsulenter i Danske Fysioterapeuter.
  • Er opsøgende og lyttende både i forhold til kolleger, leder og andre samarbejdspartnere.
  • Reflekterer over og evaluerer møder i forhold til egen rolle.
  • Planlægger og afholder TR møder for kollegaer på arbejdspladsen.

Relationel kompetence, niveau 2

Viden

  • Har viden om den professionelle relation og egen rolle i relationen.
  • Har viden om samtaleteknikker, kommunikation og relationsopbygning.

Færdigheder

  • Har redskaber til formidling af og kommunikation om relevante emner/sager med ledelse og kollegerne.
  • Har kendskab og fokus på egen personlige udvikling og udvikling i relationen til samarbejdspartnere.
  • Kan være bisidder omkring personsager og kender sit mandat.

Kompetencer

  • Sparrer med leder og kolleger på en konstruktiv og nuanceret måde.
  • Er bevidst om snitfladen mellem det at være TR/kollega/medarbejder i relationer.
  • Indgår i forskellig lokale og tværgående netværk med henblik på at udvikle relationer.
  • Udvikler stærke relationer, der giver følgeskab af kolleger.
  • Rådgiver og bisidder for kollegaer i personsager

Relationel kompetence, niveau 3

Viden

  • Har viden om og forståelse for egen rolle i svære relationelle processer.

Færdigheder

  • Kan planlægge et møde med bevidsthed om målgruppe, indhold, og udbytte.
  • Kan anvende forskellige teoretiske tilgange i forhold til relationsopbygning.

Kompetencer

  • Opbygger netværk, herunder kontakt og sparring med andre TR'er og regionsformænd.
  • Tager udgangspunkt i kollegers behov og bidrager til relevante aktiviteter.
  • Er strategisk deltagende i møder med en bevidsthed om, hvilken påvirkning TR har i relationen.
  • Arbejder etisk reflekterende, analyserende og konsekvensberegnede, før der træffes kvalificerede valg i forhold til håndtering af en sag.
  • Giver sparring til andre TR og FTR samt coacher kolleger, TR, FTR og leder.

Organisatorisk & politisk kompetence, niveau 1

Viden

  • Har viden om TR-rollen samt rettigheder og pligter.
  • Har viden om egen arbejdsplads og dennes organisatoriske opbygning.
  • Har viden om Danske Fysioterapeuter organisatoriske opbygning og centrale politikker.
  • Har viden om overenskomster og aftaler med relevans for eget område, herunder MED/SU-aftalen.

Færdigheder

  • Kan viden dele om relevante nyheder, foreningens politik samt regler og love.
  • Er bevidst om sit TR-mandat.
  • Forstår betydningen af at være ansat i en politisk styret organisation.

Kompetencer

  • Introducerer nye kolleger og studerende til Danske Fysioterapeuter.
  • Arbejder for gode løn- og ansættelsesforhold på arbejdspladsen.

Organisatorisk & politisk kompetence, niveau 2

Viden

  • Har viden om forskellige måder, hvorpå at medlemmerne kan inddrages.

Færdigheder

  • Har grundigt kendskab til egen organisations visioner, strategier og politikker og forholder sig dertil.
  • Har indgående kendskab til arbejdspladsens forretningsgange.

Kompetencer

  • Inddrager kollegaer og deres ressourcer i relevante opgaver.
  • Anvender relevante kontakter i TR-netværket, regionsformand og Danske Fysioterapeuters sekretariat til den politiske og organisatoriske udvikling af arbejdspladsen.
  • Bidrager til fastholdelse og hvervning af medlemmer.
  • Sparrer fagpolitisk med andre TR, FTR og regionsformand.
  • Forholder sig til egen organisation og deres politikker samt bidrager til udvikling af disse.

Organisatorisk & politisk kompetence, niveau 3

Viden

  • Har viden om og forståelse af sammenhænge mellem fagpolitik og den samfundsmæssige udvikling.
  • Har viden om og forståelse for komplekse organisatoriske sammenhænge samt overordnede og lokale sundhedspolitiske dagsordner.

Færdigheder

  • Kan forholde sig til overordnede og lokale sundhedspolitiske dagsordner.

Kompetencer

  • Anvender og analyserer den organisatoriske og politiske viden i forhold til situationen eller sagen.
  • Reflekterer og undres over iagttagelser på et organisatorisk og politisk niveau og handler derpå og evt. inddrager TR-netværk, regionsformand og Danske Fysioterapeuters sekretariat.
  • Bidrager til at styrke samarbejdet mellem det lokale og det centrale politiske niveau.
  • Arbejder proaktivt og tydeligt med at forbedre gode løn-og ansættelsesforhold.
  • Agerer relevant og strategisk i en politisk styret organisation.

Kommunikativ kompetence, niveau 1

Viden

  • Har viden om basal kommunikationsteori.

Færdigheder

  • Kan diskutere, evaluere og præsentere en problemstilling.
  • Kan selektere informationer, der skal kommunikeres videre til ledelse og kollegaer.

Kompetencer

  • Har en nysgerrig og anererkendende kommunikativ tilgang til samarbejdspartnere.
  • Søger sparring med TR-kolleger.
  • Formidler TR-relevant viden og nyheder på et klart og forståeligt sprog for kollegaer på arbejdspladsen.

Kommunikativ kompetence, niveau 2

Viden

  • Har viden om kommunikation i konflikthåndtering.

Færdigheder

  • Kan sætte rammen og tage et kommunikativt ansvar i forhold til en konkret sag.
  • Kan afstemme forventninger med kolleger og ledelse.
  • Er bevidst om egen kommunikationsform og hvilken betydning den har/kan have i forskellige situationer.

Kompetencer

  • Stiller nysgerrige og refleksive spørgsmål og belyser en problemstilling nuanceret.
  • Videregiver komplekse sager til Danske Fysioterapeuters sekretariat, men følger forløbet på sidelinjen.
  • Planlægger, laver oplæg og perspektiverer forskellige sager.
  • Anvender forskellige former for formidlingsværktøjer (Fx Power point, nyhedsbreve, mødeindkaldelse eller opslag).
  • Er nysgerrigt undersøgende og analyserer konfliktfyldte situationer og kan handle konfliktnedtrappende i forskellige situationer.

Kommunikativ kompetence, niveau 3

Viden

  • Har viden om og forståelse for, hvordan kommunikationsformer kan anvendes i forskellige organisatoriske og politiske kontekster.

Færdigheder

  • Kan kommunikere på flere strategiske niveauer.

Kompetencer

  • Arbejder coachende og medierende i konfliktløsning.
  • Anvender respektfuld, anerkendende, støttende og konfliktnedtrappende kommunikation i komplekse situationer.
  • Analyserer og anvender forskellige kommunikationsformer i overensstemmelse med konteksten.
  • Faciliterer sager i komplekse processer på arbejdspladsen.
  • Underviser og agerer facilitator for andre TR og FTR i forhold til komplekse problemstillinger (Fx webinar TR til TR).

Professions-kompetence, niveau 1

Viden

  • Har viden om Danske Fysioterapeuters professionsfelt.
  • Er bekendt med professionens politiske dagsorden.

Færdigheder

  • Kan anvende professionsfaglige argumenter i TR-virket.
  • Kan vidensdele og bringe professionshenvendelser i spil.

Kompetencer

  • Ser muligheder for og bidrager til professionens fortsatte udvikling herunder opgaveløsning.

Professions-kompetence, niveau 2

Viden

  • Har viden om fysioterapeuters arbejds- og karrieremuligheder.

Færdigheder

  • Er opmærksom på muligheder og udfordringer i tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde på arbejdspladsen.
  • Forstår strategisk at positionere professionen både lokalt og centralt.

Kompetencer

  • Kan analysere tværprofessionelle dilemmaer og kan handle herpå i sparring med andre.
  • Agerer mellem snitfladerne i den tværprofessionelle og tværsektorielle opgaveløsning på arbejdspladsen.
  • Bidrager til at styrke brobygningen mellem det lokale og centrale politiske niveau.

Professions-kompetence, niveau 3

Viden

  • Har viden om professionens overordnede politiske dagsorden og den betydning for fysioterapeuters muligheder på arbejdspladsen.

Færdigheder

  • Kan indgå i diskussioner om professionens udfordringer og dilemmaer med relevante aktører.
  • Kan indgå i diskussioner om professionens udfordringer og dilemmaer med relevante aktører.
  • Kan bidrage til at udvikle og udfordre den politiske dagsorden både lokalt og i professionssammenhænge.

Kompetencer

  • Handler proaktiv i forhold til at opsøge muligheder for at udvikle professionen og professionsfeltet.
  • Arbejder strategisk for at positionere professionen både lokalt og centralt.
  • Spotter potentialer for nye muligheder i professionsfeltet og agerer strategisk i forhold til implementeringsmuligheder i samarbejde med arbejdspladsen, FTR-netværk, Regionsformænd og Danske Fysioterapeuters sekretariat.

Lærings-kompetence, niveau 1

Viden

  • Har viden om fysioterapeuternes arbejds- og organisatoriske udviklingmuligheder for TR.
  • Er bevidst om egen læringsstrategi.

Færdigheder

  • Forholder sig åben og nysgerrig i forhold til kolleger og samarbejdspartnere.

Kompetencer

  • Søger sparring med TR-kolleger/TR-netværket/Regionsformænd/ Danske Fysioterapeuters sekretariat.
  • Opsøger aktivt ny viden med relevans for TR-rollen.

Lærings-kompetence, niveau 2

Viden

  • Har viden om forskellige pædagogiske redskaber.
  • Har indsigt i egen adfærd og læring i konfliktfyldte situationer.

Færdigheder

  • Har metoder til at give og modtage konstruktiv feedback med det formål at skabe læring.

Kompetencer

  • Anvender forskellige pædagogiske redskaber, som er relevant for situationen.
  • Analyserer egen TR-funktion i forhold til behov for yderligere læring.
  • Skaber et anerkende og trygt læringsrum for kollegaer og andre TR'er.

Lærings-kompetence, niveau 3

Viden

  • Har forståelse af, hvordan man omsætter egen læring i nye konkrete situationer.

Færdigheder

  • Kan sætte egen læring i spil i nye situationer og kontekster.
  • Skaber et anerkendende og trygt læringsrum for kolleger, andre TR'er, FTR og ledere.

Kompetencer

  • Skaber et anerkende og trygt læringsrum for kollegaer, andre TR, FTR og ledere.
  • Reflekterer i handling og initierer læring i forhold til situation, sagen eller konflikten.